TAJUK
|
PENGERTIAN
|
MUKA SURAT
|
IMAN FITRAH MANUSIA
|
IMAN: Pengakuan atau ikrar dengan
lisan, membenarkan dalam hati dan membuktikan dengan amalan zahir.
FITRAH: Sesuatu yang semula jadi wujud
dalam diri manusia mengikut apa yang terbaik untuk kepentingan manusia itu
sensidi.
MANUSIA: Makhluk ciptaan Allah S.W.T
yang dibekalkan dengan fitrah.
|
1
|
BERIMAN: Mengaku dan berikrar dengan
lisan, membenarkan dalam hati akan kewujudan dan kekuasaan Allah, dan
dibuktikan dengan amalan yang zahir
|
3
|
|
ISLAM SEBAGAI AD-DIN YANG MEMBAWA
RAHMAT
|
RAHMAT HIDAYAH: Petunjuk atau pimpinan
HIDAYAH: Pemberian Allah dan tidak ada
sesiapa yang boleh member hidayah kepada seseorang melainkan Allah.
|
16
17
|
PENGENALAN ILMU USUL FIQH
|
USUL: Asas, sumber, kaedah atau dalil
FIQH:-
Bahasa: Memahami Sesuatu perkara.
Syarak: Pengetahuan tentang hokum-hukum
syarak yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf yang difahami melalui
dalil-dalil tafsili.
USUL FIQH: Ilmu tentang kaedah-kaedah
mengistinbat hukum-hukum syarak yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf dari
dalil-dalil tafsili.
|
39
|
HUKUM SYARAK
|
HUKUM SYARAK: Khitobullah yang
berkaitan dengan perbuatan mukallaf yang merangkumi ibadat, munakahat,
jinayat, muamalat.
IKTIDHO’: Tuntutan melaksanakan sesuatu
perintah sama ada tuntutan tersebut pasti atau tidak.
TUNTUTAN PASTI: Wajib dan haram.
TUNTUTAN TIDAK PASTI: Sunat dan makruh.
|
46
|
TAKHYIR: Khitobullah yang memberi
pilihan kepadamukallaf sama ada hendak melakukan sesuatu atau tidak.
WAD’IE: Khitobullah yang menunjukkan
sesuatu sebagai sebab, syarat atau penghalang kepada sesuatu hukum.
|
49
|
|
HUKUM TAKLIFI: Khitobullah yang
mengandungi tuntutan keatas mukallaf supaya melakukan atau meninggalkan
sesuatu perbuatan atau mengandungi pilihan sama ada hendak melakukan sesuatu
atau tidak.
IJAB: Tuntutan syarak ke atas mukallaf
supaya melakukan sesuatu perbuatan dengan tuntutan pasti (jazmun).
NAZBUN: Tuntutan syarak ke atas
mukallaf supaya melakukan sesuatu perbuatan dengan tuntutan tidak pasti
(ghoiro jazmun)
TAHRIMUN: Tuntutan syarak supaya
meninggalkan sesuatu perbuatan dengan tuntutan pasti.
KARAHATUN: Tuntutan syarak supaya
meninggalkan sesuatu perbuatan dengan tuntutan tidak pasti.
IBAHAH: Tuntutan syarak yang mengandungi
pilihan kepada mukallaf sama ada untuk melakukan sesuatu atau
meninggalkannya.
HUKUM WAD’IE: Khitobullah yang
menjadikan sesuatu sebagai sebab, syarat atau penghalang (mani’) keapada
sesuatu hukum.
SABABUN: Sesuatu yang menjadi asas
wujudnya sesuatu hukum.
SYARTUN: Sesuatu yang kerana adanya ada
hukum tetapi tidak semestinya apabila adanya ada hukum.
MANI’ (PENGHALANG): Sesuatu yang kerana
sesuatu hukum tidak dapat dilaksanakan sedangkan tanpanya hukum tersebut
dapat dilaksanakan.
SOHIH: Perbuatan yang sempurna syarat
dan rukunnya serta terhasil kesan yang dikehendaki darinya sebagaimana yang
ditetapkan oleh syarak.
BATIL: Perbuatan yang tidak sempurna
syarat dan rukunnya serata tidak terhasil kesan yang dikehendaki darinya
sebagaimana yang ditetapkan oleh syarak.
|
51
51
51
51
52
52
52
53
53
54
54
54
|
|
DALIL-DALIL HUKUM SYARAK
|
DALIL SYARAK: Tempat pengambilan dan sumber istinbat
hukum syarak.
AL-QURAN: Kitab Allah yang diturunkan
ke atas nabi Muhammad dalam bahasa arab, mempunyai mukjizat, membacanya
dikira ibadat, dan disampaikan keda generasi kemudian secara mutawattir.
|
56
|
AS-SUNNAH: Sumber kedua perundangan
ISLAM.
Bahasa:- Jalan, sama ada baik atau
tidak.
Istilah:- Percakapan dan perbuatan
Rasulullah serta pengakuan terhadap kenyataan atau tindakan orang lain.
|
||
RUKHSOH TAYAMMUM
|
TAYAMMUM:-
Bahasa: Memilih sesuatu atau
berkehendakan sesuatu.
Istilah:- Menyapu debu tanah yang
bersih kemuka dan kedua tapak tangan sebagai ganti kepada wudhuk
keseluruhannya atau kepada basuhan mana-mana anggota wudhuk atau kepada mandi
wajib.
|
81
|
QIYAMUL-LAIL
|
QIYAMUL-LAIL: Bangun pada waktu malam
selepas tidur dengan tujuan untuk beribadah kepada Allah S.W.T.
|
90
|
PUASA RAMADHAN
|
PUASA:-
Bahasa: Menahan diri daripada sesuatu.
Istilah: Menahan diri melakukan perkara-perkara
yang membatalkan pusa, melalui dari terbit matahari sehingga terbenam
matahari disertai dengan niat.
|
101
|
MENGUBAH CIPTAAN ALLAH
|
MEMBUAT TATU: Membuat tanda atau
lukisan pada mana-mana anggota tubuh secara kekal seperti muka,lengan dan
belakang.
MENYAMBUNG RAMBUT: Perbuatan menanam
rambut kepala, memakai rambut palsu dan termasuk cara-cara lain yang dilakukan
oleh sesetengah orang pada zaman sekarang.
MEWARNA RAMBUT: Mengubah warna rambut
dengan menggunakan bahan-bahan yang tertentu.
|
137
138
138
|
SYAK DALAM SOLAT
|
KHUSYUK DALAM SOLAT: Melakukan solat
dengan penuh perhatian kepada Allah yang dilakukan dengan anggota badan dan
hati serta menjaga syarat, rukun dan adab-adab solat dengan sempurna.
SYAK: Keadaan terlalai atau terlupa
ketika melakukan solat seperti lupa bilangan rakaat, membaca al-fatihah dan
sebagainya.
SUJUD SAHWI: Sujud 2 kali yang dilakukan
selepas membaca tahiyyat akhir dan sebelum member salam.
|
145
145
146
|
WASIAT
|
WASIAT:-
Bahasa: Berpesan.
Syarak: Pesanan yang dibuat oleh
seseorang kepada seseorang yang lain supaya melakukan kebaikan terhadap harta
yang dimiliki selepas dia meninggal dunia.
PUSAKA:-
Bahasa: Peninggalan si mati.
Istilah: Sesuatu yang ditinggalkan oleh
si mati daripada harta benda dan hak-hak yang berhak diterima oleh warisnya
dengan sebeb kematian.
WAKAF:-
Bahasa: Menahan.
Syarak: Menahan harta benda yang
berfaedah yang masih kekal ainnya dari diurus oleh tuan harta tersebut atau
orang lain untuk tujuan yang harus kerana mendekatkan diri kepada Allah.
|
152
155
157
|
MEMBERI DAN MENJAWAB SALAM
|
SALAM: Selamat dan sejahtera. Memberi
salam pula bermakna member ucapan selamat dan sejahtera kepada seseorang
dengan menggunakan ucapan yang khususiaitu “ASSALAMUALAIKUM” atau “SALAMULLAH
HI ‘ALAIKUM”
UCAPAN TAHINIAH: Ucapan kepada
seseorang yang mendapat nikmat seperti cemerlang dalam peperiksaan, mendapat
cahaya mata dan sebagainya.
UCAPAN TAKZIAH: Ucapan yang dilafazkan
kepada seseorang yang mendapat musibah, kesedihan atau kesusahan seperti
kematian atau kemalangan.
|
163
169
169
|
SEJARAH IBADAH HAJI
|
HAJI:-
Bahasa: Mengunjungi tempat yang mulia.
Syarak: Mengunjungi baitullahil haram
di Mekkah untuk melakukan ibadah tertentu pada waktu yang tertentu,
berdasarkan syarat yang tertentu.
|
175
|
MANASIK HAJI
|
NIAT IHRAM: Berniat menunaikan haji
atau umrah secara berasingan atau kedua-duanya sekali.
WUQUF: Berada di Arafah walaupun
seketika.
THOWAF: Mengelilingi baitullahil haram
sebanyak 7 kali dengan syarat-syarat tertentu dan dengan tujuan beribadah
kepada Allah.
THOWAF IFADOH: Thowaf rukun bagi ibadah
haji dan umrah.
THOWAF QUDUM: Thowaf selamat datang
yang dilakukan oleh setiap orang yang baru sampai di Mekkah.
THOWAF SUNNAT: Thowzaf biasa yang
dilakukanpada bila-bila masa yang disukai,
THOWAF WIDA’: Thowaf selamat tinggal.
Ia wajib dilakukan apabila seseorang hendak meninggalkan Mekkah sebagai
menghormati dan memuliakan baitullahil haram.
SA’IE: Berjalan berulang aling sari
SOFA KE MARWAH sebanyak 7 kali.
TAHALLUL: Bebas daripada pantang larang
semasa dalam ihram.
TAHALLUL AWAL: Apabila selesai
melakukan dua darioada 3 perkara seperti melontar di Jamrah, thowaf rukun dan
sa’ie jika belum di buat atau bercukur atau bergunting,
TAHALLUL THANI: Apabila selesai
melakukan ketika-tiga perkara tersebut, jemaah haji harus melakukan segala
pantang larang ihram.
MIQAT: Tempat atau masa yang ditentukan
untuk berniat haji atau umrah.
MIQAT ZAMANI: Ketentuan masa untuk
seseorang berniat ihram.
MIQAT MAKANI: Ketentuan tempat untuk
seseorang berniat ihram.
BERMALAM DI MULTAZAM: Berada di
Muzalifah walaupun sekejap selepas separuh malah ke-10 Zulhijjah (malam hari
raya haji) iaitu selepas waktu wuquf di Arafah dan sebelum terbit fajar.
|
180
181
182
183
183
183
183
184
186
186
186
188
188
188
190
|
PELAKSANAAN HAJI
|
HAJI IFRAD: Mengerjakan ibadah haji dan
umrah secara berasingan iaitu umrah dikerjakan bukan dalam bulan-bulan haji.
HAJI TAMATTU’: Mengerjakan umrah
terlebih dahulu dalam bulan-bulan haji.
HAJI QIRAN: Mengerjakan haji dan umrah
dalam bulan-bulan haji secara serentak.
DAM: Denda yang wajib dilaksanakan oleh
orang yang menunaikan haji atau umrah jika dia melakukan salah satu daripada
perkara seperti meninggalkan salah satu atau lebih daripada wajib haji atau
umrah, melakukan salah satu atau lebih perkara-perkara yang dilarang semasa
berihram, menunaikan haji secara tamattu’ atau qiran.
DAM TAKDIR & TAKDIR: Ia wajib
dilakukan mengikut urutan. Takdir pula bermaksud gantiannya telah ditetapkan
oleh syarak tanpa berlebih kurang.
DAM TARTIB & TA’DIL: Ta’dil
bermaksud syarak memerintahkan supaya menilai dan berpindah kepada gentian berdasarkan
nilaian tersebut.
DAM TAKHYIR & TA’DIL: Takhyir
bermaksud boleh dipilih untuk melakukan mana-mana perkara yang ditetapkan.
HAJI MABRUR: Haji yang tidak bercampur
dengan kejahatan dan diterima oleh Allah.
|
196
196
196 197 197
198
199
201
|
NIYABAH HAJI
|
NIYABAH DALAM HAJI: Seseorang itu tidak
mengerjakan haji dengan sensiri, tetapi dikerjakan oleh orang lain sama ada
semasa dia masih hidup atau setelah dia meninggal dunia.
|
204
|
SEMBELIHAN
|
SEMBELIHAN: Menghilangkan nyawa
binatang darat yang halal dimakan dengan menggunakan alat yang tajam.
|
214
|
QURBAN
|
QURBAN: Penyembelihan binatang al-an’am
yang dilakukan pada hari raya ke-10 Zulhijjah sehingga akhir hari tasyrik. Ia
dilakukan dengan tujuan beribadat kepada Allah.
|
221
|
AQIQAH
|
AQIQAH: Penyembelihan binatang al-an’am
yang dilakukan ketika mencukur rambut bayi yang baru dilahirkan.
|
226
|
MUAMALAH DALAM ISLAM
|
MUAMALAH: Tatacara atau peraturan dalam
perhubungan antara sesame manusia untuk memenuhi keperluan masing-masing.
|
232
|
PENGENALAN MUAMALAH DALAM ISLAM (1)
|
JUAL BELI: Memindah milik dengan ganti
atas dasar kerelaan.
KHIYAR: Pilihan. Ertinya pihak pembeli
dan penjual diberi hak membuat pilihan sama ada untuk meneruskan jual beli
tersebut atau tidak meneruskannya dengan sebab-sebab yang tertentu.
KHIYAR MAJLIS: Pemilihan yang dilakukan
semasa masih berada dalam majlis akad jual beli penjual dan pembeli berhak
memilih sama ada hendak meneruskan jual beli yang telah diakadkan di majlis
itu atau membatalkannya.
KHIYAR SYARTI: Persetujuan antara
pihak-pihak yang berjual beli mensyaratkan semasa melakukan akad jual beli
bahawa kedua-dua mereka atau satu daripadanya berhak memilih sama ada jual
beli itu diteruskan atau dibatalkan.
KHIYAR ‘AIB: Pemilihan pembeli sama ada
untuk meneruskan jual beli atau membatalkannya pada ketika didapati bahawa
terdapat kecacatan pada barang yang dibeli itu.
BAI’US SALIM: Jual beli dengan bayaran
harganya secara tunai semasa akad dan penyerahan barang ditangguh sehingga ke
satu masa yang ditetapkan.
BAI’U BITHAMANIN AJIL: Jualan dengan
harga tangguh ialah menjual sesuatu dengan disegerakan penyerahan barang yang
dijual kepada pembeli dan ditangguhkan bayaran harganya sehingga ke satu masa
yang ditetapkan atau dengan bayaran beransur-ansur.
|
238
240
240 241 241 242 244 |
PENGENALAN MUAMALAH DALAM ISLAM (2)
|
SYAKIRAH: Suatu kontrak antara dua
pihak yang berkongsi modal dan untung.
AL-MUDHOROBAH: Akad antara dua pihak
yang mengandungi penyerahan modal oleh satu pihak kepada satu pihak lagi
untuk berniaga dengan berkongsi untung.
RAHNU: Gadaian ialah menjadikan sesuatu
barang yang berharga sebagai sandaran bagi hutang yang boleh dibayar
dengannya apabila hutang itu tidak dapat dibayar.
WADI’AH: Menyerahkan harta benda yang
dimiliki oleh seseorang kepada seseorang yang lain untuk menjaganya.
TAKAFUL: Satu kontrak dimana seseorang
itu bertanggungjawab membantuseseorang lain apabila berlaku sesuatu kejadian
yang ditentukan dalam kontrak.
SAHAM: Suatu kepentingan dalam
syarikah.
|
246
250 252 253
255
255 |
Friday, October 5, 2012
PENGERTIAN BERDASARKAN TAJUK-TAJUK SUBJEK PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAH TINGKATAN 4
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Salam, khas untuk rakan-rakan yang ingin menduduki SPM. Fuh!!, penat taip semua ini. Tapi, alhamdulillah siap dalam masa 1 hari je. (05/10/2012)
ReplyDeleteJazakallahu khairan khatiran. Minta halal ye^^
ReplyDeletesgt bermanfaat!! syukran lillah :)
ReplyDeletesaya ambik yer . sebagai rujukan untuk SPM tahun ni . :) terima kasih .
ReplyDeletemohon utk guna... sangat bermanfaat..
ReplyDeletesyukran. sgt brmanfaat. mnta halal
ReplyDeleteSyukran.minta halal ye
ReplyDeleteterima kasih banyak2..halal ya..semoga Allah membalas segala jasamu..
ReplyDeleteTerima kasih... sgt berguna..
ReplyDeletejazakallah 😊 semoga dipermudahkan segala urusan �😉😃😉�😁😘😍😉☺😊☺😊
ReplyDelete